איך לגרום לכלב שלך לעשות יותר ספורט – המדריך המלא

מאת ד"ר דיויד רוזנבלט, רופא וטרינר

השמנת יתר בכלבים היא לא רק בעיה אסתטית, אלא בעיה בריאותית משמעותית ממנה סובלים יותר מדי כלבים (כ-60% מהכלבים). כמו בבני אדם, מגפת ההשמנה מתפשטת בגלל שינויים באורחות חיים: מעבר לסביבה עירונית, פחות פעילות גופנית ושפע של מזון עשיר וזמין.

אבל יש הבדל אחד משמעותי בין השמנת יתר בבני אדם לבין התופעה המקבילה בכלבים: לנו, בני האדם, יש החופש לבחור מה וכמה נאכל וכמה פעילות גופנית נעשה. לעומת זאת, לכלבים אין חופש לפעול כרצונם. הם בבעלותנו ובשליטתנו ולכן יש לנו אחריות מוסרית כלפיהם, להקנות להם תנאים שיאפשרו להם לחיות חיים בריאים ומהנים במצב גופני תקין.
רובנו לוקחים את האחריות הזו ברצינות כשמדובר בבחירת מזון ואפילו בהגבלת הכמות שלו. אבל, אנשים רבים מדי מזניחים את הצורך של הכלב שלהם בפעילות גופנית יומית.

למה חשוב שהכלב שלי יבצע פעילות גופנית?

פעילות גופנית חיונית לא רק לשמירה על מאזן קלורי תקין, אלא גם לשמירה על בריאות המפרקים, סיבולת לב-ריאה ועוד. בנוסף, הוצאת אנרגיה היא חיונית למצבו הנפשי של הכלב. כלבים שלא מוציאים מספיק אנרגיה עלולים לסבול משעמום המתבטא בהפרעות התנהגות, במיוחד התנהגויות הרסניות.

כללי אצבע בתכנון הפעילות הגופנית של הכלב שלכם

הצורך בפעילות גופנית שונה מכלב לכלב, אך ישנם כמה כללי אצבע שיכולים לסייע בתכנון הפעילות של הכלב שלכם:
1. מצב בריאותי – אם כלבכם סובל ממחלה ידועה, התייעצו עם הווטרינר/ית לגבי מגבלות אפשריות. אם במהלך פעילות גופנית הכלב מראה סימני מצוקה ו/או צליעה, הפסיקו מיד את הפעילות וקחו את הכלב למרפאה וטרינרית לבירור רפואי דחוף.
2. אם יש לכם כלב מגזע מגודל בינוני ומעלה, מומלץ להימנע מפעילות גופנית נמרצת מייד אחרי אכילה. קיימת תופעה המכונה "היפוך קיבה" אשר עלולה להיווצר בכלבים שמתרוצצים מייד אחרי ארוחה כשבטנם מלאה במזון. הקיבה של הכלב יושבת בתוך כלוב הצלעות, כשהיא תלויה אופקית בין הושט לבין הכניסה למעי הדק. כשהכלב רץ בתנועות "זיג-זאג" על קיבה מלאה, הקיבה מתחילה להתנדנד כמו מטולטלת ובסיבוב חד היא עלולה לעשות היפוך מלא, ובכך נוצרת חסימה בכניסה וביציאה מהקיבה, מצב חרום המסכן חיים. לכן כדאי לחלק את כמות המזון היומית לשתי ארוחות לפחות ולהימנע מפעילות גופנית נמרצת מייד אחרי ארוחה.
3. כמות הפעילות הנדרשת ביממה תלויה בגורמים שונים, ובעיקר בגזע הכלב. משך הפעילות המומלצת ביממה הוא בין 30 ל-120 דקות. להלן מפתח של משכי זמן מומלצים לפעילות יומית לפי גזעים:

איזה סוג של פעילות גופנית מומלצת לכלב שלי?

טיולים רגליים, אפילו עם רצועה, נחשבים לפעילות גופנית אפקטיבית. ריצה עם הכלב עוד יותר מומלצת, ואם ניתן, כדאי למצוא הזדמנויות לשחרר את הכלב מהרצועה בגינת הכלבים ולאפשר לו לרוץ ולשחק עם כלבים אחרים, תמיד בהשגחה ובהתאם למגבלות החוק. עבור אנשים המתקשים לספק לכלב פעילות מספיקה, מומלץ לשכור דוג ווקר.

שילוב של תזונה ופעילות גופנית יובילו לתוצאה הטובה ביותר

חשוב לזכור, שעל אף שהגברת פעילות גופנית תמיד מומלצת, לא יהיה שינוי משקל אם נפצה על שריפת הקלוריות עם אכילת יתר. עם הספורט בא התיאבון, ולכן מומלץ לשלב הגברת פעילות גופנית עם מזון התומך בהפחתת משקל. מזונות דלי קלוריות לכלבים אורבניים מספקים את כל הצרכים התזונתיים בפחות קלוריות ושומן ביחס לאחוז החלבון שמכילים. זה תורם לתחושת שובע, מזרז את ירידת המשקל ובכלבים שכבר הגיעו אל היעד, מזון לייט תורם לשמירה על ההצלחה.

לסיכום, להיות בעלים של כלב זו אחריות גדולה וחובתנו לספק לכלב תנאים מתאימים לקיים פעילות גופנים על פי צרכיו בשילוב תזונה מותאמת.

תפריט נגישות

Make the smart choice