גידול כלבים קטנים בעיר – אתגרים ופתרונות

על כלבים קטנים בסביבה העירונית – מאת ד"ר דיויד רוזנבלט, רופא וטרינר

כלבים אורבניים סובלים לעיתים מהצפה חושית (מראה של בניין גבוה, רעשים כמו סירנות, ריחות תעשייתיים, משטחי אספלט קשים וכו') העלולים לגרום לסטרס גופני או נפשי. לכלבים זעירים, ההסתגלות לסביבה האורבנית מאתגרת יותר מכיוון שהם חווים את כל הגירויים האלה ממקום פיסי ממוזער.
עבור כלבים קטנים כל ניחוח, רעש ותחושה מורגשים פי כמה וכמה מאשר אצל כלבים גדולים. בנוסף כלבים אלו לעיתים נישאים על הידיים ע"י בעליהם ולכן סובלים יותר מהשמנת יתר ובעיות הקשורות לחוסר פעילות גופנית.
אם היינו מעמידים זה לצד זה את כל כלבי הבית בעולם, היינו מקבלים מצד אחד חיות ענקיות השוקלות עד 70 ק"ג ובצד השני יצורים פצפונים במשקלים המתחילים בק"ג אחד. המגוון הזה הוא אדיר, במיוחד בהתחשב בעובדה שכולם צאצאים של זאבים ששוקלים 35-40 ק"ג.
מצב זה מהווה אתגר משמעותי עבור קהילת הווטרינרים והתזונאים, אשר צריכים לתת מענה בריאותי לכל כלב. מצד אחד מדובר באותו בעל חיים ממש ומצד שני לא ניתן להתעלם מהבדלי הפיזיולוגיה. דוגמאות לכך כוללות עובדות כמו זו הקובעת שתוחלת החיים מתארכת ככל שהכלב קטן יותר, היעילות התזונתית עולה ככל שהכלב גדול יותר ועוד.

הקשר בין גודל הכלב לסביבה בה גדל

מבחינה דמוגרפית, אין זה מפתיע שישנו קשר בין גודל הכלב לבין סביבת המחיה. משקלם הממוצע של כלבים עירוניים הוא הרבה יותר קטן מכלבים החיים במגזר הכפרי או בפרוורים. לא שאין כלבי ענק בעיר וכלבים זעירים בכפר. זו פשוט עובדה סטטיסטית, וזה הגיוני. כשאדם חי בעיר, על פי רוב מרחב המחיה שלו מצטמצם והוא יעדיף לגדל כלב קטן. כלבים קטנים זקוקים למרחב קטן יותר, יותר קל להתנייד אתם בתחבורה ציבורית ואפילו לקחת אותם על הידיים אם צריך.
כל מאלף או מומחה התנהגות יסביר לנו שבתוך תוכו של כל כלב, יהיה גודלו אשר יהיה, ישנו זאב פרא. הרבה מאד התנהגויות הן שריד של התנהגות קדמונית. לדוגמה, הנטייה של כלבים לעשות מספר סיבובים לפני שהם נשכבים היא התנהגות קדומה שכבר לא נחוצה, וכלב הבית בעצמו לא יודע למה הוא עושה את זה. רוב המומחים מסכימים שהסיבובים שעושים כלבי בר נועדו להדק את המשטח ולבחור את התנוחה הנכונה ביותר ביחס לכיוון הרוח. מכאן, ברור שככל שסביבת המחיה רחוקה יותר מהסביבה הטבעית, לכלב המודרני נדרשת הסתגלות משמעתית יותר.

סטרסט גופני ונפשי בקרב כלבים אורבניים

ישנם הרבה מצבי סטרס גופניים ונפשיים המשפיעים על הכלב העירוני, כגון היצף חושי (חשיפה לגירויים סביבתיים לא טבעיים הנפוצים בעיר: מראות של בנייני ענק, סירנות, רעשים חזקים, ריחות תעשייתיים, משטחי מגע מוזרים ועוד), עומס על המפרקים הנובע מריבוי מדרגות, שחיקת כפות רגליים בגלל הליכה מרובה על משטחים סלולים, מיעוט פעילות גופנית, חשיפה לזיהום אוויר ועוד.
כשאתה כלב זעיר בעיר, כל ההסתגלות הזו הרבה יותר מאתגרת, כי אתה חווה את כל הסביבה הזו ממקום פיזי ממוזער. כלב קטן ששוקל 3 ק"ג חווה כל רעש וכל ריח בעוצמה של עד פי 10 מחברו הרועה הגרמני או הלברדור. כל מדרגה גבוהה פי 10, הנוף העירוני מאיים יותר… בגלל גודלם הקטן הם הולכים בקצב הרבה יותר איטי ולעתים קרובות בעליהם הממהרים והעסוקים מעדיפים להתנייד אתם על הידיים, במנשא ואפילו בעגלת תינוק. לכן כלבי עיר קטנים סובלים יותר מהשמנת יתר ומבעיות הקשורות לחוסר פעילות גופנית

איך אפשר להקל על ההתמודדות של הכלב שלי עם הסביבה האורבנית?

אז אם יש לכם ידיד זעיר ושעיר בעיר, התחשבו בו. ניתן להקל על רוב הקשיים עמם מתמודדים כלבים קטנים בעיר באמצעות נקיטת מספר פעולות פשוטות:
• דאגו לפעילות גופנית מספיקה, לפחות חצי שעה ביום ועדיף שעה. אם אין לכם אפשרות כזו ניתן לשכור דוג ווקר.
• בחרו מזון המותאם לגזעים קטנים בעיר המכיל אבץ לחיזוק כפות הרגליים, צמחי מרפא להגנה מעקה חימצונית (oxidative stress) וצמחי הרגעה.
• הקפידו על משטר חיסונים וטיפולים נגד טפילים.
• לעולם אל תתנו לכלבכם הקטן לשוטט לבדו. ברוב הערים ישנן גינות כלבים שם יוכל לפגוש חברים ולהוציא אנרגיה.

לסיכום, גידול כלב בסביבה האורבנית בכלל וכלב מגזע קטן בפרט כולל אתגרים רבים ואנחנו כבעלי כלבים צריכים למצוא את הפתרונות ההתנהגותיים, הרפואיים והתזונתיים המתאימים להם ולספק אותם לכלבים שלנו על מנת לאפשר להם לקיים אורח חיים בריא ומהנה.

תפריט נגישות

Make the smart choice