למה לשלב צמחי מרפא בתזונת הכלב העירוני שלי?

מאת ד"ר דיויד רוזנבלט, רופא וטרינר

לגדל כלב בעיר זה די נחמד. כולנו הרי צריכים איזו תזכורת של קצת טבע בתוך המולת העיר. וחוץ מזה, הוא מוציא אותנו כל יום לטיולים (דבר שאולי היינו שוכחים לעשות לבד). אבל השאלה היא האם גם לכלב כל כך נחמד?

כל מי שיש לו כלב יודע ששינויים משמעותיים כמו אירוע משמח או מעציב במשפחה, מעבר דירה או הוספת חיית מחמד חדשה, משפיעים על מצבו הבריאותי. לא רק אנחנו מושפעים מסטרס.

הסביבה האורבנית רוויית מקורות סטרס עבור הכלבים שלנו

עבור הכלב, הסביבה האורבנית רוויית מקורות ללחץ פיזיולוגי ונפשי: רעשים חזקים, ריחות, זיהום אויר וחרדה הם רק חלק מהם. אם לפשט תהליכים
פסיכו-פיזיולוגיים מורכבים, ניתן לומר שסטרס (או בעברית: עקה) גורם להיווצרות "רדיקליים חופשיים" בגוף. למרות ששמם נשמע חופשי ומאושר, הרדיקלים החופשיים הם הרסניים ביותר: הם מאיצים תהליכי חימצון, אשר פוגעים באיכות חומצות שומן חיוניות ובמערכות אחרות. מדענים קוראים למצב הזה "עקה חמצונית" (oxidative stress).

אפשר להקל על הכלב את הסטרס הנוצר מהסביבה האורבנית

הבשורה הטובה היא שניתן לעכב את ההרס הזה. אנחנו יכולים לספק לחיית המחמד, באמצעות תזונה מותאמת, חומרים בעלי מבנה כימי ייחודי, אשר מנטרלים חלק מהרדיקלים החופשיים. חומרים אלה ידועים כ"מעכבי חמצון" או "אנטיאוקסידנטים" והם נמצאים בטבע בצמחים שונים.

הספרות המדעית גדושה במחקרים קליניים המאשרים את תרומתן של מולקולות צמחיות ספציפיות לבריאות.
בין צמחי המרפא בולטים ניתן למצוא כורכום, רוזמרין, גפן, הדרים וציפורן. צמחים אלה מספקים חמישה חומרים פעילים שתרומתם להתמודדות עם עקה חימצונית הוכחה באופן מדעי*:

כורכומינאואידים (curcuminoids)

אשר מעכבים את היווצרות הרדיקלים החופשיים, מנטרלים רדיקלים חופשיים שכבר נוצרו, ומתחזקים את הפעילות האנזימטית של האנזימים SOD (super oxide dismutase), CAT (catalase) ו-GPx (glutathione peroxidase), התורמים גם הם לפעולות העיכוב ונטרול הרדיקלים החופשיים.

חומצה קרנוזית (carnosic acid)

אשר פועלת, בין היתר, לעיכוב חמצון חומצות שומן על ידי ניטרול הרדיקלים החופשיים פרוקסיל וסופראוקסיד.

פרואנתוציאנידינים (proanthocyanidins)

המנטרלים רדיקלים חופשיים, מעכבים אנזימים מחמצנים וגם קושרים מתכות מעבר מסוכנות.

נרינגין (naringin)

המגביר את פעילות נוגדי החמצון ובנוסף חוסך בזבוז ויטמין E ומפחית את תכולת ה- H2O2("מי חמצן") בכבד.

אאוגנול (eugenol)

המגביר את פעילות האנזים GST (glutathione S transferase), אשר חוסם חמצון שומנים חיוניים. לאאוגנול יכולת עיכוב חמצון החזקה פי חמישה ממעכב החמצון הנודע, אלפא-טוקופרול.

לשמחתנו, ככל שהמדע מתקדם והידע שלנו על אודות המנגנונים מאחורי "תרופות הסבתא" מתרחב, יש לנו יותר דרכים לשפר את בריאותן ואיכות חייהן של חיות המחמד שלנו באמצעות תזונה מותאמת לצרכיהן. כדי שגם הן ירגישו שסבבה לחיות בעיר. אז בפעם הבאה שאתם מתלבטים איזה מזון לרכוש לכלב שלכם, אל תשכחו שכדאי לקחת מזון המכיל צמחי מרפא…

*במחקר SYNOX 3D New approach of Oxidative Stress Management in Dogs

תפריט נגישות

Make the smart choice